arzyabi

خرید ملک در کانادا و اخذ اقامت کانادا

در حال حاضر کشورهای معدودی به اتباع خارجی اجازه خرید ملک و کسب اقامت در آن کشور را می دهند اما متاسفانه کانادا جزء این کشورها قرار ندارد. این یک واقعیت است که خرید ملک در کانادا برای افراد غیر مقیم منجر به اقامت و یا شهروندی کانادا نمی گردد و طی کردن مراحل قانونی مهاجرت الزامی است.

موضوع حائز اهمیت این است که اگر خرید ملک را صرفاً برای اخذ اقامت کانادا انجام می دهید، باید بدانید راه اندازی یک تجارت راه حل سریع تری برای ورود به این کشور است. در همین راستا تنها اگر قصد سرمایه گذاری در املاک صرف نظر از اخذ اقامت کانادا را دارید می توانید با خرید ملک در کانادا به نتیجه مطلوب خود برسید و این تنها یک آینده نگری و سرمایه گذاری بلند مدت برای شما محسوب خواهد شد.

اگر اقامت کانادا را ندارید و قصد خرید ملک در کانادا را دارید باید بدانید مراجعه به بنگاه های خرید و فروش ملک اولین قدم است. امکان اعطای وام به خریدارانی که اقامت کانادا را ندارند با محاسبه درصد سود بیشتر نیز وجود دارد. در این صورت شرکت ها و موسسات وام دهنده طی انعقاد قرارداد رهنی با خریدار وظیفه تامین بخشی از هزینه ملک را بر عهده می گیرند.

خریدارانی که مقیم این کشور نیستند باید 35 درصد از مبلغ کل ملک را در ابتدا پرداخت نمایند.

جالب است بدانید برای خرید ملک در کانادا هزینه های ماهانه مسکن شما از جمله پرداخت وام مسکن طبق قوانین شرکت وام و مسکن کانادا (CMHC) نباید بیش از 30 درصد از درآمد ناخالص شما باشد. شایان ذکر است بیمه نامه یکی دیگر از شروط وام مسکن در این کشور است.

قوانین خرید ملک برای افراد غیر مقیم کانادا مشمول آن دسته از شهروندان کانادایی که بیش از نیمی از سال را در خارج از کشور کانادا زندگی می کنند نیز می شود اما با این تفاوت که از پرداخت 15% مالیات مازاد معاف هستند. بنابراین اگر افرادی که قصد خرید ملک در کانادا را دارند به نحوی با سرمایه گذاری های متفاوت با هزینه های بسیار کمتر در ایالات مختلف ابتدا اقامت این کشور را اخذ کرده و پس از آن اقدام به خرید ملک در کانادا نمایند از نظر حقوق و مالی بسیار مناسب تر خواهد بود.

هزینه های خرید ملک در کانادا و اجاره، به بسیاری از متغیر های اقتصادی وابسته است و به همین خاطر هزینه ها و قیمت ها در این امور متفاوت است، لازم به ذکر است در این قسمت به هزینه های قانونی و حقوقی خرید ملک در کانادا که مورد نیاز متقاضیان خواهد بود اشاره خواهیم کرد.

  • مالیات انتقال زمین

مالیات انتقال زمین (انتقال ملک) بین 0.5 تا 2 درصد از ارزش کل ملک را شامل می شود. البته آلبرتا، نوآ اسکوشیا روستایی و ساسکاچوآن از این قاعده مستثنی هستند.

  • هزینه های حقوقی

قابل توافق است اما در برخی موارد حق الزحمه حقوقی می تواند تا 10% ارزش ملک نیز برسد.

  • مالیات کالاها و خدمات

برای خانه های نوساز معادل 5% مالیات کالاها و خدمات (GST) بر مبلغ خرید اعمال می گردد. البته GST غالباً در قیمت فروش گنجانده می شود.

  • هزینه گواهینامه Estoppel فقط برای آپارتمان ها و واحدهای مجزا

یک گواهینامه استوپل وضعیت حقوقی و مالی یک واحد آپارتمان و هزینه های آن را تا 100 دلار کانادا تشریح می کند. این هزینه در ایالت کبک وجود ندارد.

  • هزینه های حقوقی و اسناد رسمی

وکلا (یا دفاتر اسناد رسمی در کبک) سند پیشنهاد خرید را بررسی می کنند، درباره اعتبار فروشنده تحقیق می کنند، اسناد وام را تهیه می کنند و بر جزئیات فرآیند نظارت می کنند. هزینه های حقوقی بسته به استان، پیچیدگی فرآیند خرید و فروش و ارزش ملک حداقل با 370 دلار آمریکا به علاوه GST شروع می شود. هر یک از طرفین حق الوکاله وکیل خود را به صورت مجزا پرداخت می کنند.

  • هزینه نمایندگی املاک و مستغلات

هزینه های نماینده املاک و مستغلات بین 3 تا 7 درصد از ارزش ملک به علاوه 6% GST متغیر است. فروشنده معمولاً مبلغ کارمزد نماینده را پرداخت می کند اما در بعضی موارد خریدار هم باید مبلغی را بپردازد.

قیمت مسکن در کانادا

برای کسانی که جهت مهاجرت یا تحصیل به کانادا می روند، قیمت خانه در این کشور یکی از مهمترین مسائل است. قیمت خرید و اجاره خانه در کانادا به شهر مورد نظر، محل زندگی و نوع مسکن بستگی دارد. به طور کلی، قیمت خانه در شهرهای بزرگ کانادا در مقایسه با شهرهای اطراف و مناطق روستایی، بیشتر است. خانه های سواحل غربی ونکوور در استان بریتیش کلمبیا، که از معتدل ترین آب و هوای کشور برخوردار است، دارای بالاترین قیمت ها هستند. در حال حاضر، قیمت خانه در کانادا در استان نیوبرانزویک از ۱۰۰ هزار دلار شروع شده و در ونکوور به قیمت متوسط یک میلیون دلار می رسد. خانه های که از یک سو به کوههای پوشیده از درخت و از سوی دیگر به خانه ها در مناطق دورافتاده و مناطقی که دارای آب و هوای سرد و زمستانی اند، معمولاً قیمت پایین تری دارند. برای مثال قیمت خانه در منیتوبا و جزیره پرنس ادوارد کمتر است. تقریبا از سال ۲۰۱۷ فروش خانه در کانادا افت کرده و قیمت ها در اکثر استان ها تثبیت شده اند. در کل قیمت خانه در هر ایالت بستگی به اندازه، موقعیت، امکانات رفاهی، قدمت و شرایط خانه دارد.

اولین موضوعی که قبل از خرید ملک در کانادا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد این است که کشور کانادا از چه شرایطی برای زندگی و مهاجرت برخوردار است. کشور کانادا یکی از بزرگ ترین کشور های جهان محسوب می شود و از نظر جمعیت حدود 35 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور به علت نزدیکی به آمریکا و هم مرز بودن با این کشور مورد استقبال بسیاری از متقاضیان مهاجرت قرار گرفته است.

انواع خانه در کانادا

آپارتمان ( کاندو)

به واحدهای مسکونی جداگانه ای که در یک ساختمان چند واحده وجود دارند، اصطلاحاً کاندو گفته می شود. صاحب کاندو، تنها مالک واحد خودش است، او همچنین مالک زمین و اموال اشتراکی مانند آسانسور، سالن، سقف، پله ها و… به صورت مشترک با سایر صاحبان واحدهای دیگر است. هزینه نگهداری اموال مشترک نیز به عهده تمامی صاحبان واحدها می باشد. معمولا ساکنین آپارتمان ها ماهانه مبلغی را بعنوان هزینه نگهداری به شرکت مسئول تامین نگهداری ساختمان می پردازند. معمولا این هزینه را فقط مالک می دهد و مستاجر هزینه ای پرداخت نمی کند.

تاون هاوس

تاون هاوس (Townhouse) خانه های مستقلی هستند که در کنار هم و با دیوار از یکدیگر جدا می شوند. این خانه ها در یک ردیف قرار می گیرند. تعداد خانه ها در یک ردیف در هر مجموعه تاون هاوس بسیار متنوع است. معمولاً تاون هاوس ها، دو طبقه اند که یک زیرزمین دارند و آشپزخانه و اتاق پذیرایی آن نیز در طبقه همکف قرار می گیرد. تاون هاوس ها حیاط های بزرگی ندارند و در بسیاری از موارد یک ایوان چوبی، فضای بیرون خانه را تشکیل می دهد. یکی از ویژگی های تاون هاوس ها این است که برخی از امور مربوط به نگهداری خانه مانند تمیز کردن برف در زمستان و مراقبت از چمن در تابستان، تعمیرات مربوط به سقف یا نرده های خانه، جمع آوری زباله محوطه، بر عهده شرکت های خدماتی است. ساکنین تاون هاوس ها ماهیانه باید مبلغی را به عنوان Townhouse Fee به این شرکت های خدماتی پرداخت کنند.

خانه ویلایی

خانه های ویلایی در کانادا خانه های مستقل هستند. اما این خانه ها از خانه های مجاور خود جدا هستند و دارای حیاط جلویی و پشتی اند. معمولاً قیمت خانه های ویلایی در کانادا از آپارتمان ها بیشتر است.

متوسط قیمت خانه در شهرهای کانادا در سال 2021

شهر

متوسط قیمت خانه ($)

ونکوور

1.000.000

تورنتو

766.300

کلگری

430.700

اتاوا

382.000

مونترال

341.300

هلیفکس

316.000

رجینا

276.000

فردریکتون

173.000

 

متوسط قیمت خانه در استان های کانادا در آوریل سال 2020 و 2021

استان

متوسط قیمت خانه2020

($(

متوسط قیمت خانه 2021

($)

بریتیش کلمبیا

730.000

699.000

انتاریو

578.000

517.000

آلبرتا

387.000

400.000

کبک

297.000

303.000

مانیتوبا

296.000

284.000

ساسکاچوان

288.000

291.000

نوا اسکوشیا

249.000

228.000

نیوفاندلند و لابرادور

246.000

245.000

جزیره پرنس ادوارد

230.000

193.000

نیوبرانزویک

178.000

174.000

وام مسکن در کانادا

شرایط بانک‌های کانادا برای ارائه وام مسکن به افراد غیر مقیم، این است که حداقل 35 درصد از قیمت ملک را پیش پرداخت داشته باشند، تا 65 درصد از قیمت خرید خانه به عنوان وام در اختیار وام گیرنده قرار بگیرد. البته بانک‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند. اما در صورتی که به عنوان یک فرد غیرمقیم قصد دارید شرایط دریافت وام مسکن را در کانادا از آن خود کنید، علاوه بر پرداخت 35 درصد اولیه، یک توصیه نامه از طرف بانک و نامه تایید درآمد به دلار، نامه اشتغال به همراه صورت حساب سه ماهه بانک و یک چک اعتباری کانادا باید ارائه دهید. در صورتی که معیارهای مورد نیاز برای دریافت وام را داشته باشید، بهره وام برای شما نیز همانند یک فرد ساکن کانادا محاسبه می‌شود. اما اگر این معیارها را نداشته باشید، باز هم می‌توانید وام با بهره بالاتری به عنوان کمک هزینه مسکن، دریافت کنید .برای دریافت وام، به بانک مراجعه کرده و بعد از کسب صلاحیت دریافت وام با مصاحبه تلفنی که با بانک دارید، اطلاعات شخصی خود از جمله دارایی، بدهی، تایید درآمد، بازگشت مالیاتی و ..با فکس یا ایمیل ارسال می‌کنید. برای تهیه اسناد وام مسکن، به خدمات یک وکیل مجرب که با اسناد رسمی کانادا آشنا باشد، نیاز خواهید داشت .این را هم به یاد داشته باشید در حالی‌که بخواهید خانه‌‌ای را که با وام خریداری کردید، بفروشید، حدود یک پنجم برابر قسطی که پرداختید، ضرر می‌کنید.

مالیات خانه در کانادا 2020

صاحبان ملک در کانادا هر سال باید مبلغی را با عنوان مالیات ملک به شهرداری بپردازند. این مبلغ که توسط شورای شهر تعیین می‌شود بر اساس منطقه‌ای که ملک در آن قرار گرفته، معمولا هزینه‌های سنگینی را شامل می‌شود. مثلا اگر مالیات یک ملک 200 هزار دلاری در تورنتو چیزی حدود 1500 دلار باشد، همین ملک در شهر چتم کانادا 3000 دلار است. البته خانه‌ای که شما با 200 هزار دلار در تورنتو می‌خرید با خانه‌ای که در چتم می‌خرید، کاملا متفاوت است.

 
این مطالب را از دست ندهید
آدرس ارتباطی ما

آدرس :تهران، خیابان دکتر شریعتی- خیابان دولت (شهید کلاهدوز)، نرسیده به بلوار کاوه ، نبش کوچه تراب، پلاک ۳۵۴، طبقه سوم، واحد ۷.

تلفن : 02122579167

تلفن : 02122579168

شماره واتساپ و تلگرام : 09022394062

ایمیل  : info[at]nobleimmigration[dot]com