arzyabi

چندی است که تب گرفتن ویزای توریستی کانادا به شدت بالا گرفته است. از یک طرف تبلیغات شرکتهای مسافرتی و مهاجرتی و از سوی دیگر رویای مهاجرت به کانادا از طریق گرفتن ویزای توریستی به دامن زدن این تب کمک کرده است. بسیاری از کسانی که اصلا در گذشته در فکر سفر و مهاجرت به کانادا نبودند این روزها داشتن و گرفتن این ویزا را همچون مهر افتخاری بر پیشانی پاسپورت خود تلقی می کنند و برای گرفتن و به دست آوردن آن به هر وسیله ای متوسل می شوند و به تبع آن بسیاری از این افراد به عواقب ناخواسته ای نیز دچار می شوند.

 

کانادا چند سالی است که اعطای ویزای مالتیپل یا چند وروده را در دستور کار خود قرار داده است و در اکثر قریب به اتفاق موارد به متقاضیانی که با درخواست ویزای توریستی آنان موافقت شده باشد ویزای مالتیپل اعطا می کند. این ویزا در اصل متناسب با طول مدت پاسپورت به متقاضیان واجد شرایط اعطا می شود و حداکثر مدت اعتبار آن ده سال است. اما به دلیل اینکه پاسپورت ایرانیان بیشتر از پنج سال اعتبار ندارد اعتبار این ویزا برای ایران فقط پنج سال است و به همین دلیل این ویزا به ویزای پنج ساله شهرت دارد.

متاسفانه شرکتهای مسافرتی و سودجویان از این فرصت نیز بی بهره نمانده اند و با دادن وعهده های رنگین به متقاضیان آنان، را به دام سودجویی ها و نا بخردیهای خود گرفتار می کنند.

هدف از نوشته زیر که بر اساس تجربه نگارنده به عنوان وکیل مهاجرت به کانادا نوشته شده آشنایی خوانندگان این مطلب با نوع مشکلات و مصائبی است که در اثر عدم استفاده از وکلای متعهد و رسمی مهاجرت به کانادا ممکن است به آن دچار شوند.

محمد مهندس کامپیوتر و دارای همسر و فرزند است. دارای یک ویزای شینگن و سابقه سفر به ترکیه و امارات و ارمنستان هست. چندی پیش با راهنمایی دوستانش تصمیم گرفت کار ارائه درخواست ویزای توریستی کانادا را به مشاوری بسپرد که به گفته دوستش پرونده متقاضیان مشابه دیگری را با موفقیت به سرانجام رسانده است. محمد با مشورت با این مشاور مطلع می شود که این فرد ویزای شینگن تقلبی در فایل متقاضیان قرار می دهد و تا کنون در این زمینه مشکلی پیش نیامده است و همه پرونده های گذشته با موفقیت به سرانجام رسیده اند. آز آنجا که محمد نگران سابقه سفر ناکافی خود هست با گذاشتن شینگن تقلبی در پرونده اش موافقت می کند و پرونده به سفارت ارائه می شود. دو ماه بعد جواب رد درخواست محمد و خانواده اش از سوی مشاور اعلام می گردد و نامه سفارت دلیل رد درخواست را عدم تمکن مالی کافی اعلام می کند.

محمد از پاسخ مشاور قانع نمی شود و پس از کش و قوسهای زیاد توسط یکی از افراد فامیل به دفتر ما معرفی می شود. برای اولین اقدام فایل سوابق درخواست ویزای توریستی ایشان از سفارت دریافت می گردد و با کمال تاسف مشخص می شود که محمد به misrepresentation  محکوم شده است و حق ارائه درخواست به سفارت کانادا را برای پنج سال نخواهد داشت. محمد از این مسئله بسیار نگران و خشمگین می شود و برای ارائه شکایت رسمی از مشاور دست به کار می شود و مجبور می شود با پرداخت میلیونها تومان از خدمات وکلای دادگستری به این منظور استفاده نماید.

الهام پزشک عمومی است و به صورت تمام وقت به کار طبابت اشتغال دارد. علاوه بر مدرک پزشکی، سوابق شغلی و حرفه ای بسیار خوبی دارد و درآمد ماهیانه وی رقم قابل توجهی است. سابقه سفر به نسبت خوبی دارد و علاوه بر این پدر متمولی دارد که آماده کمک و ارائه ساپورت در صورت نیاز است. الهام به واسطه دوستان پدرش به آژانس هواپیمایی معرفی می شود که ادعا می کند صد در صد و به صورت تضمینی ویزای توریستی کانادا را برای همه متقاضیان دریافت می کند و در داخل سفارت وابسته ای دارد که همه ویزاهای ارائه شده از طریق این آژانس تایید می شوند و ویزای پنج ساله دریافت می کنند. الهام و پدرش به این آژانس مراجعه می کنند و از آنجا که این آژانس پولی در ابتدای امر از آنان تقاضا نمی کند قانع می شوند که ارائه درخواست ویزای کانادای خود را به وی بسپارند (گرچه اصل پاسپورت الهام توسط آژانس ضبط می شود). پرونده آماده می شود و الهام برای انگشت نگاری عازم سفری می شود که همه برنامه ریزیهای آن توسط همین آژآنس انجام شده است و البته هزینه زیادی هم بابت آن دریافت شده است. هنگام مراجعه به سفارت الهام با افراد دیگری آشنا می شود که به واسطه این اژآنس برای ویزای توریستی اقدام کرده اند و اکنون هم با هدف انگشت نگاری به استانبول سفر کرده اند. کار انگشت نگاری به خوبی انجام می شود و الهام به ایران باز می گردد.

حدود سه ماه می گذرد و چون پاسخی از آژانس مورد نظر دریافت نمی شود الهام متوجه می شود که دفتر آژانس تغییر مکان پیدا کرده است و به آدرس دیگری منتقل شده است. با زحمت فراوان الهام موفق می شود آدرس جدید را پیدا کند و به محل آژانس مراجعه کند. در مراجعه متوجه می شود که درخواست ویزای توریستی وی رد شده است و دلیل آن هم نداشتن شغل و تمکن مالی عنوان شده است.

وقتی الهام به دفتر ما مراجعه کرد برای اولین قدم فایل سوابق درخواست ویزای توریستی وی را از سفارت درخواست کردیم. پس از دریافت این فایل متوجه شدیم که به منظور به اصلاح "تقویت پرونده" آژانس برای الهام عقد نامه تهیه کرده است و شناسنامه وی را هم دستکاری کرده است. عقد نامه کاملا قانونی به نظر می آید و در آن تاریخ عقد و محل عقد و میزان مهریه هم مشخص است. دستکاری شناسنامه هم با مهارت زیادی انجام شده است و همه این مدارک ترجمه شده اند و مهر مترجم معتبر هم دارند. وقتی الهام جزئیات این سوابق را مشاهده کرد متوجه شد که فردی که به سفارت به عنوان همسر وی معرفی شده است یکی از افرادی است که وی در ترکیه با وی آشنا شد و وی نیز برای انجام انگشت نگاری به ترکیه آمده بود. در واقع آژآنس مذکور برای دو تن از قربانیان خود چنین دامی گسترده بود تا با به اصطلاح متاهل نشان دادن آنان شانس آنان را در دریافت ویزای توریستی افزایش دهد.

خوشبتختانه سفارت روی موضوع دعوت نامه تقلبی الهام دست گذاشته و وی را با اقبال خوب به misrepresentation محکوم نکرده است. اما اکنون الهام با چالشی بسیار اساسی روبرو است: اگر در درخواستهای بعدی بگوید که مجرد است باید توجیه کند که بر سر رابطه و ازدواج او چه آمده است و اگر به ارائه اسناد نادرست اذعان کند با خطر دریافت misrepresentation روبرو خواهد بود.

بهداد در شهر اصفهان به شغل طلا فروشی مشغول است. درآمد و ثروت بسیار خوبی دارد و به کشورهای زیادی سفر کرده است. اما گرفتن ویزای توریستی کانادا اکنون برایش آنقدر مهم شده است که حاضر است هر هزینه ای را بابت دریافت این ویزا پرداخت کند. وقتی بهداد به دفتر ما مراجعه کرد چهار ویزای مردود شده کانادا در پرونده خود داشت و هیچگاه نتوانسته بود دلیل رد درخواستهایش را متوجه شود. وقتی فایل سوابق درخواستهای ویزای توریستی کانادایش را از سفارت دریافت کردیم متوجه شدیم که هر بار با یک شغل و درآمد و با یک دعوتنامه تقلبی از سوی پسر دایی یا پسر عمویی که اصلا وجود نداشته است برایش پرونده درست شده است و همین نا هماهنگی و ناراستی در ارائه درخواستهای متعدد هر بار باعث مردودی پرونده های وی شده است. امضای بهداد در پایین همه فرمهای ارائه شده به سفارت وجود دارد و وی هرگز نمی تواند ادعا کند که ارائه این درخواستها بدون اطلاع وی صورت پذیرفته است.

نمونه های فوق چند نمونه از صدها پرونده ای هستند که صاحبان آنها با اشتیاق دریافت ویزای توریستی کانادا در دام شیادان و ابلهان گرفتار شده اند و متاسفانه در اکثر موارد راهی برای ترمیم پرونده آنان در سفارت وجود ندارد. نگارنده معتقد است که عوامل زیر در دامن زدن به طیف گسترده این تقلبها و آسیبها موثر هستند:

  1. معمولا متقاضیان به شنیده های خود از دوستان، آشنایان و اقوام خود در مقایسه با کسب آگاهی و اطلاعات درست و معتبر که از راه منابع معتبر و موثق بدست می آید بیشتر اهمیت می دهند بدون اینکه در صحت و سقم این اطلاعات بررسی دقیقی انجام دهند.
  2. متقاضیان معمولا از کلماتی مانند تضمین و حتما و صد در صد بسیار استقبال می کنند. اگر وکیل معتبری به ایشان اطمینان ندهد اما مشاور یا آژانس مسافرتی آنها را با وعهد های دروغین مطمئن کند، تریجح می دهیند تا کار ویزای خود را به کسی بسپارند که وعده های رنگین تری می دهد.
  3. برخی متقاضیان از اینکه پولی نپردازند یا کم بپردازند بسیار استقبال می کنند اما در عوض از این نکته آگاهی ندارند که نپرداختن یا کم پرداختن پول ممکن است به قیمت گزافی برای آنان تمام شود و پرونده آنان را در سفارت کانادا  برای همیشه خدشه دار کند.
  4. برخی متقاضیان از این نکته مهم غافل هستند که تمامی اطلاعات ارائه شده در ویزاهای توریستی حتی برای چند دهه در سفارت کانادا باقی می ماند و ارائه اطلاعات مغایر با درخواست اول ممکن است برای متقاضی گران تمام شود.

 در پایان ذکر این نکته ضروری است که برخی متقاضیان تصور می کنند که دریافت ویزای توریستی کانادا به معنی اقامت دائم آنان در کاناداست و بنابراین برای دریافت این ویزا به هر وعده دروغینی تن در می دهند و هر مسیر پر خطری را می پذیرند. از دریافت ویزای توریستی تا دریافت اجازه کار، اجازه تحصیل و یا ویزای مهاجرت مسیر پر پیچ و خمی را باید پیمود که گاه مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است و گاهی اصلا برای برخی متقاضیان سرابی بیش نیست.

این مطالب را از دست ندهید
آدرس ارتباطی ما

آدرس :تهران، خیابان دکتر شریعتی- خیابان دولت (شهید کلاهدوز)، نرسیده به بلوار کاوه ، نبش کوچه تراب، پلاک ۳۵۴، طبقه سوم، واحد ۷.

تلفن : 02122579167

تلفن : 02122579168

شماره واتساپ و تلگرام : 09022394062

ایمیل  : info[at]nobleimmigration[dot]com